Vad säger läroplanen ?
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
• utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner
• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella
identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.
(Lpfö-98 reviderad 2010)
Hur arbetar vi ?
Vi pratar Svenska i verksamheten med barnen men vi uppmuntrar samtidigt barnens två eller flerspråkighet för att det stärker utvecklingen av det svenska språket. Vi vill stödja barnen i att utvecklas I flerspråkighet och sitt mångkulturella identitet och erbjuder även modersmålsstöd 1 gång i veckan. Tillsammans med föräldrarna lägger vi grunden till flerspråkighet.
• Barnlitteraturen har en given plats i förskolan som källa till språkstimulans ,samtal och reflektion. Vi besöker därför även biblioteket regelbundet.
• För att utveckla språket leker vi med språket genom lekar, sånger, sagor, ramsor och rim. Vi läser sagor som barnen återberättar, vi sjunger mycket och lyssnar på rim tillsammans.
• Vi väntar in barnens svar och ger dem TID att prata
• Vi uppmuntrar barnen att uttrycka sina tankar, berätta och ställa frågor
• Vi skriver med små bokstäver då det är så texten och bokstäverna ser ut i vanliga fall i tex böcker
• Vi uppmuntrar barnen att lek skriva och när dem blir äldre att skriva sina egna namn
Vilka mål vill vi uppnå?
• Att barnen utvecklar en nyfikenheten kring skriftspråket och dess funktion
• Att barn med ett annat modersmål utvecklar båda språken och kan kommunicera på båda språken
• Att barnen lär sig nya begrepp och ord och utvecklar sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka
tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra via talet på svenska